الگوریتم Big Daddy (بابا بزرگ) در سال 2005 یکی از بزرگ ترین به روزرسانی های زیرساختی گوگل بود. این به روزرسانی بروی کیفیت کلی نتایج سرپ SERP نیز تاثیر بسیاری گذاشت.
بیایید کمی عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم، همان طور که میدانید گوگل در طی این سال های با به روزرسانی الگوریتم های خود بسیار پشرفته و قدرتمند شده است.
در آن زمان برخی از متخصصان سئو برای این به روزرسانی ها شواهدی پیدا کردند که در عین حال توسط گوگل تایید نشده بودند! گوگل علاقه خاصی به پنهان کاری دارد.
در واقع از همان سال های اولیه این به روزرسانی الگوریتم ها به صورت دوره ای معرفی میشدند، که یکی از اینها الگوریتم بابا بزرگ بود.
در دسامبر سال 2005 گوگل Big Daddy به صورت آشکارا معرفی و مورد بررسی قرار داد، در واقع این به روزرسانی در آن زمان در حال پیشرفت بود. سرانجام در مارس 2006 این به روزرسانی تکمیل شد و تحولات کیفی زیادی در نتایج موتور جستجو گوگل ایجاد شد.
تاریخچه الگوریتم Big Daddy بابای بزرگ گوگل
بیایید از کمی قبل تر این موضوع را بررسی کنیم. در سال 2005 مت کاتز که مدیر آن زمان بخش اسپم گوگل بود، از راه اندازی زیر ساخت های جدید به صورت غیر رسمی یاد کرد.
کاتز درباره اجرای این زیر ساخت های جدید بر روی دو سرور مختلف با IP جداگانه نیز نام برد که در نهایت به جوامع سئو ارائه شده بود.
این IP ها عبارت اند بودند از:
- 66.249.93.104
- 64.233.179.104
پس از آن معرفی متخصصان سئو آن زمان با دیدن نحوه عملکرد وب سایتشان در داده ی جدید شگفت زده بودند. این مرکز حاصل تجزیه و تحلیل چندین آرمایش کننده از سمت گوگل بود که بخشی را نیز برای بازخورد نظرات سئوکاران نیز در آن قرار داده بودند.
در جلسه ای که با نام pubcon 2005 از آن یاد میشود، مت کاتز به پاسخ دادن به پرسش هایی که متخصصان از او در این باره می کردند پرداخت. (تا جایی که دیگر جلسات خود را لغو کرد تا به نتیجه ی دقیقی از این جلسه برسد.)
نام Big Daddy چگونه روی این الگوریتم گذاشته شد؟
در طول آن جلسه غیر رسمی مت کاتز پس از پاسخ دادن به پرسش های متخصصان، از آنها برای نام گذاری این زیرساخت کمک گرفت.
یکی از افرادی که در آن جلسه حضور داشت به نام جف که درباره نام گذاری به مت کاتز پیشنهاد بابا بزرگ را داد زیرا نوه هایش به او لقب Big Daddy داده بودند. این نام گذاری را مت کاتز بسیار استقبال نمود و نام این الگوریتم Big Daddy قرار داده شد.
همراه با بازخورد مداوم جامعه سئوکاران آن زمان، بهروزرسانی Big Daddy در مراکز داده بیشتری منتشر شد. سپس، در 29 مارس 2006، تمام مراکز داده قدیمی خاموش شدند.
گوگل به بهینه تر کردن روشهای پاسخگویی و بازخوردها به سه روش ادامه داد:
در آن زمان سه استراتژی و فناوری مختلف از شرکت گوگل که هر کدام به نوعی به بهبود تجربه کاربری و ارتقاء فناوریهای موجود میپرداختند عبارت بودند از:
بازخورد از گروه آزمایشی و تشویق کاربران:
گوگل به دنبال روشهایی برای تشویق کاربران به استفاده فعالانه از محصولات خود است تا بتواند بازخورد سریعتر و دقیقتری دریافت کند. این امر به گوگل کمک میکند تا عملکرد محصولات خود را بهبود ببخشد و نیازهای کاربران را بهتر بشناسد.
ارائه سرویس Google 411:
این سرویس دایرکتوری تلفنی رایگان، که امکان جستجوی شمارههای تلفن را فراهم میکرد، نه تنها یک خدمت کاربردی بود، بلکه به عنوان یک ابزار برای بهبود فناوری تشخیص صدای گوگل نیز عمل میکرد. این فناوری اکنون در محصولات مختلف گوگل مانند تلفنهای هوشمند و Google Home به کار رفته است.
SketchUp و Building Maker:
نرمافزار طراحی سهبعدی گوگل، یک ابزار جانبی به نام Building Maker را ارائه داد که به کاربران امکان میداد تا مدلهای سهبعدی ساختمانها را برای Google Maps و Google Earth بسازند. این فرآیند به صورت بازیوار طراحی شده بود که در آن کاربران میتوانستند از دیگران امتیاز دریافت کنند و بهترین مدلها به عنوان مدلهای اصلی در نقشهها استفاده میشدند.
راهاندازی سرورهای Big Daddy برای متخصصان SEO
گوگل دو سرور جدید را تحت عنوان Big Daddy راهاندازی کرد که به متخصصان SEO اجازه میداد تا عملکرد سایتهای خود را در سیستم جدید بررسی کنند. این امکان به آنها کمک میکرد تا بازخورد مستقیمی در مورد نحوه عملکرد سیستم جدید به گوگل ارائه دهند.
تلاشهای گوگل برای بهبود مستمر فناوریهای خود و ارتباط تنگاتنگ آن با جامعه کاربران و متخصصان فناوری بهینه سازی سایت یا همان سئو است. این رویکردها نه تنها به بهبود محصولات کمک میکنند، بلکه باعث میشوند تا کاربران نیز در فرآیند توسعه محصولات نقش فعالتری داشته باشند.
Big Daddy یکی از الگوریتمهای جستجوی گوگل است که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. این الگوریتم با بهبود سیستم جستجوی گوگل، کارایی و دقت جستجوها را افزایش داد.
الگوریتم Big Daddy گوگل بهبودهایی در حوزههای شناسایی صفحات وب، تصحیح اطلاعات نمایهسازی و بهبود عملکرد کرالرها داشت که باعث بهبود کیفیت نتایج جستجو شده توسط کاربران گوگل شد.