تولید محتوای متنی به معنای خلق و تولید محتوایی است که به صورت متن نوشتاری باشد. در واقع تولید محتوای متنی به معنای نوشتن مقالات، پستهای بلاگ، مطالب سایت، کتاب، رمان و داستان کوتاه است.
تولید محتوای متنی را از کجا شروع کنیم؟
فرآیند تولید محتوای متنی شامل مراحل مختلفی است. ابتدا باید موضوع یا محتوایی انتخاب شود که قرار است دربارهی آن مطلب نوشته شود. سپس باید به جمعآوری اطلاعات و منابع مرتبط با آن موضوع پرداخت.
پس از آن باید اطلاعات جمعآوری شده را مورد بررسی قرار داد و مهم ترین نکات را از آن استخراج کرد. مرحلهی بعد طراحی کلی ساختار و فرمت متن است. در این مرحله تعیین میشود که متن به چند بخش تقسیم شود و محتوای هر بخش چیست.
پس از طراحی ساختار، فرآیند واقعی نگارش آغاز میشود. در این مرحله با استفاده از منابع و اطلاعات جمعآوری شده، محتوای هر بخش نوشته میشود. سپس مرحلهی ویرایش و بازنگری قرار میگیرد تا اشتباهات املایی و محتوایی تصحیح شوند.
پس از اتمام نگارش، مرحلهی آماده سازی برای انتشار وجود دارد. در این مرحله عناوین، تصاویر و گرافیکهای مورد نیاز با متن هماهنگ میشوند. همچنین فرمت بندی و ویژگی های ظاهری متن تنظیم میشود.
انتشار محتوا آخرین مرحله از فرآیند تولید محتوا است که در آن متن تولید شده به صورت آنلاین یا آفلاین منتشر میشود. پس از انتشار نیز بازخوردها باید مورد ارزیابی قرار گیرند تا در آینده محتواهای بهتری تولید شود.
کیفیت و موفقیت محتوای تولیدی عمدتاً وابسته به دقت و ظرافتی است که در هر مرحله از فرآیند تولید به خرج میدهد. در کل میتوان گفت تولید محتوای متنی یک فرآیند دقیق و چند مرحلهای است که نیازمند برنامهریزی، تحقیق و ویرایش دقیق است تا محصول نهایی کیفیت مطلوبی داشته باشد.
اهمیت تولید محتوا متنی در سئو:
در واقع یکی از مهم ترین بخش های سئو داخلی تولید محتوای متنی است. البته لازم به ذکر است که محتوا نویسی یک از سرفصل های آموزش سئو نیز هست.
شاید این اصلاح به گوشتان نیز خورده باشد که محتوا متنی ( البته همراه تصویر و ویدیو و…) برای بهینه سازی یک سایت هنوز پادشاه است.
یکی از مهمترین عواملی که در جایگاه یابی سایت ها در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مؤثر است، میزان و کیفیت محتوای متنی آن سایت است. موتورهای جستجو نظیر گوگل برای رتبهبندی وبسایتها از عوامل متعددی استفاده میکنند که تولید محتوای متنی باکیفیت یکی از مهمترین آنهاست.
با تولید محتوای متنی مناسب برای سایت، امکانات زیر فراهم میشود:
- افزایش تعداد کلمات کلیدی سایت و استفاده از آنها در متون
- جذب ترافیک طبیعی از طریق موتورهای جستجو
- افزایش اعتبار سایت در نظر موتورهای جستجو
- افزایش زمان ماندگاری بازدیدکنندگان در سایت
- تبدیل بازدید کنندگان به مخاطبان و مشتریان حقیقی
- بهبود فرآیند های داخلی سئو مانند بازگشت پذیری لینک ها
بنابراین سایت هایی که محتوای کمی دارند یا محتوای آنها ضعیف است، شانس کمتری برای رتبهی بالا در نتایج جستجو و جذب بازدیدکننده دارند. طبق توضحات محتوا برای سئو سایت بک لینکو در عین حال تولید محتوا به سایت اعتبار و اعتمادپذیری نزد موتورهای جستجو میبخشد. پس تولید محتوای متنی از اهمیت اساسی در موفقیت سئو برخوردار است.
هفت روش رایج تولید محتوای متنی:
روش های تولید محتوای متنی بسیار متنوع هستند، اما در دنیای ما سئو کار ها یک سری از این روش ها خیلی رایج ترند. من هفتاشونو طبق تجربه ی خودم داخل ویدیو بالا براتون کامل توضیح دادم ولی اینجام میگم که کامل براتون جا بیوفته.
1) استفاده از تخصص خود نویسنده:
ببینید این روش به درد خیلی از افراد متخصصی که در هر زمینه ای کسب و کاری دارند، یا خدمتی ارائه میدن میخوره. حالا چه طوری؟
نگاه کنید بزارید با یک مثال براتون جا بیندازم، مثلا من پدرام ظفریان تو حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ یک تجربه و تخصصی دارم و با دانش خودم مقالاتم رو مینوسم.
من این کار رو بدون کمک گرفتن از منبع یا ابزار خاصی انجام میدم ولی خیلی هم راحت و دقیق مطالب رو شرح میدم.
حالا شما یا خودتون متخصص هستید یا برای یک متخصص یا کارفرمای با تجربه در هر زمینه کاری، دارید کار میکنید. بنابراین خیلی راحت میتونید با استفاده از دانش خودتون یا کارفرماتون مقالات عالی و تخصصی اون حوزه رو تولید کنید.
2) ترجمه منابع معتبر:
ترجمه منابع زبان اصلی رو اکثر کسانی که تولید محتوای متنی انجام میدن باهاش آشنایی دارند.
این نوع ترجمه هم تقریبا جزئی از روش اول به حساب میاد، با این تفاوت که روش اول فرد متخصص در دسترس بود اما الان دیگه تو این روش دسترسی به اون فرد متخصص امکان پذیر نیست.
شما میتونید تو هر حوزه کاری که هستنید برای خودتون اون کلمه کلیدیتون رو به زبان اصلی خودش (مثلا انگلیسی) داخل گوگل سرچ کنید و از لینک 1 تا 10 می تونه بهترین و معتبرترین مقاله ها در اون حوزه باشه.
یک نکته خیلی مهمی که در اینجا باید بهش توجه کنی اینه که ترجمه یک مقاله تنها برای کپی محسوب نشدن اون مقاله لازمه ولی کافی نیست!
یعنی چی این نکته، یعنی این که شما نمیتونید بلافصله بعد از ترنسلیت کردن اون مقاله، محتوا رو داخل سایتتون قرار بدید چون این امکان هست که فرد دیگری قبل از شما اون مقاله رو ترجمه و داخل سایتش قرار داده باشه.
خب حالا راهکارچیه؟ راه حل میشه این که شما باید بعد از ترجمه اون متن رو یک بار دیگه با قلم خودتون بازنویسی کنید تا مشکل کپی رایت به کلی حل بشه تمام.
حالا اگر نمیدونید بازنویسی یک محتوا به معنای چیه نگران نباشید چون روش بعدی ما بازنویسی محتوا است.
3) بازنویسی محتوا:
بزارید از اینجا شروع کنیم که اصلا بازنویسی یک محتوا به چه معناست؟ ببینید خیلی آسونه بازنویسی به معنی نوشتن دوباره یک متن یا یک سناریو برای ویدیو از روی منبع اون محتواست.
حالا چه طوری بیایید با یک مثال براتون این قسمت رو جا بیدازم.
مثلا شما می خواهید درباره یک موضوعی که اصلا خودتون ازش اطلاعاتی ندارید یک محتوا بنویسید. ( ما سئوکار ها با این جور محتوا نوشتن همیشه درگیر هستیم.)
حالا باید چی کار کنیم؟ میشه تمام جامعه آماری اون حوزه رو به صورتی حضوری بریم دنبالش به هیچ عنوان! چون نه وقت به ما اجازه این کارو میده نه هزینه این کار.
تازه باید محتوای خودتون رو به صورت کاملا تخصصی طبق الگوریتم های جدید گوگل بنویسید تا بتونید تو حوزه های سخت اصلا بیاید بالا.
خب با این همه چالش آیا میشه بازم هم خودتون بنویسید؟ بله جوابش راه حل همین روشی است که دارید یادش میگیرید.
شما باید ابتدا در منابع هم زبان به دنبال سایت های مرجع حوزه خودتون بگردید و در نهایت مرتبط ترین سایت رو پیدا کنید از روی اون محتوا رو بنویسید.
حالا این سوال به وجود میاد که این کار آیا کپی کردن از اون منبع نیست؟
نه تا زمانی که شما با طرز تفکر خودتون اون محتوا رو بازنویسی میکنید کپی محسوب نخواهد شد.
داخل ویدیو بالا کاملا عملی این روش رو با معرفی یک ابزار رایگان براتون شرح دادم حتما نگاه کنید.
4) مشاهده ویدیو های آموزشی:
همان طور که میدونید در حال حاضر در سطح وب ویدیو های آموزشی فراوانی در هر حوزه کاری وجود دارد.
شما تنها کافی است این کلمه کلیدی مربوط به حوزه ی خودتون رو در گوگل سرچ کنید و بخش ویدیو ها رو انتخاب کنید.
حالا باید مرتبط ترین ویدیو رو پلی کنید و سر تیتر های اون رو به عنوان یک الگو برای تولید محتوا استخرج کنید.
در ضمن میتونید از شبکه های اجتماعی برای ویدیو های طنز گونه و یا از یوتیوب برای ویدیو های آموزشی الگو بگیرید.
نکته مهم: از اونجایی که محتوای درون ویدیو ها توسط ربات های گوگل خوانده میشه به هیچ عنوان ویدیویی را عینا کپی نکنید.
فرآیند تولید محتوای متنی شامل 5 مرحله اصلی است:
1- انتخاب موضوع
2- جمعآوری اطلاعات
3- طراحی ساختار متن
4- نگارش محتوا
5- ویرایش و انتشار
مهمترین ویژگیهای محتوای تولید شده توسط یک نویسنده حرفهای عبارت است از:
متنوع بودن محتوا
استفاده از زبان ساده و روان
ارائه اطلاعات کامل و دقیق
داشتن ساختار و فرمت منظم
بکارگیری کلمات کلیدی مناسب
وجود منابع و اسناد معتبر
املای صحیح و دقت ویرایش