پی ام سئو

فهرست مطالب

عوامل رتبه بندی گوگل چیست؟

فاکتور و عوامل رتبه بندی گوگل چیست؟

عوامل رتبه بندی گوگل لیستی در حدود 200 فاکتور مهم است. رعایت برخی از این فاکتورها  اولویت بیشتری نسبت به بقیه دارد. ما در این مقاله تمامی این عوامل را از منابع معتبر جمع آوری کردیم تا شما به راحتی با آنها آشنا شوید.

در واقع گوگل به طور دقیق، لیست فاکتورهای رتبه بندی خود را اعلام نکرده است. اما بر اساس تحقیقات و تجربیات متخصصین سئو، فاکتورهایی را می توان نام برد که ما به صورت یک لیست 200 تایی آنها را بررسی خواهیم کرد.

البته قبل از مطالعه این مقاله شما باید کاملا با مفهوم سئو چیست آشنا باشید، تا این لیست 200 تایی را راحت تر درک کنید.

بیایید از مهمترین ها شروع کنیم، ما ابتدا به بررسی برترین عامل ها که شامل 8 فاکتور پایه و ضروری که علاوه بر 200 فاکتور بالا هستند میپردازیم.

8 عامل برتر و ضروری رتبه بندی گوگل

این 8 مورد را شاید در جاهای دیگر دیده باشید و بدانید که در بهینه سازی یک وب سایت بسیار حیاتی هستند. این موارد عبارت اند از:

تولید محتوای با کیفیت:

اثرگذاری محتوای با کیفیت در رتبه بندی سایت

از آنجایی که مخاطب برای گوگل اولویت اول را دارد پس ما هم در هر وب سایت باید به دنبال راضی نگه داشتن مخاطبان است. بنابراین باید به دنبال تولید محتوای با کیفیت بالا باشیم.

بک لینک ها:

بک لینک ها خیلی وقت هست که از جمله مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل است. البته کیفیت بک لینک اهمیت بیشتری نسبت به تعداد آنها دارد.

سئو تکنیکال یا فنی:

رعایت اصول سئو تکنیکال برای هر وب سایتی حرف اول را میزند، زیرا تا یک صفحه با سرعت بالا باز نشود خبری از رتبه های 1 تا 3 گوگل نیست! پس یکی دیگر از عوامل رتبه بندی گوگل رعایت موارد فنی است.

بهینه سازی کلمات کلیدی:

بهینه سازی کلمات کلیدی به معنای چیدن مرتبط ترین کلمات و عبارات کلیدی از (دم دراز long tail تا دم کوتاه short tail) هستند.

بنابراین تا نتوانید بهترین کلمات را برای حوزه خود پیدا و بهینه کنید، گوگل نمی تواند مفهوم صفحات شما را ب خوبی درک کند و همین عامل باعث میشود تا در نتایج سرپ به خوبی رتبه بندی نشوید.

تجربه کاربری UX:

تجربه کاربری به صورت مستقیم بروی رتبه بندی وب سایت تاثیر ندارد، اما گوگل بارها به صورت مستقیم و غیر مستقیم به سیگنال هایی که از کاربران دریافت می کند بسیار اهمیت میدهد.

این سیگنال های تجربه کاربری شامل مواردی همچون: مدت زمان ماندگاری کاربران در وب سایت، نرخ خروج کاربر، نرخ پرش و… باشد.

اسکیما مارک آپ یا همان نشانه گذاری طرح:

به طور خلاصه اسکیما یک قابلیت فرعی است که شما میتوانید به صفحات وب سایت خود اضفه کنید تا دید بهتری به موتور جستجو گوگل دهد. بنابراین این کار باعث میشود تا صفحه شما کامل تر و بهتر در نتایج گوگل ظاهر شود.

سیگنال های دریافتی از شبکه های اجتماعی:

همانند سیگنالهای تجربه ی کاربری این از سمت وب سایت، سیگنالهایی هم که شما از شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و … دریافت می کند هم در رتبه بندی وب سایت شما اثرگذار است.

این سیگنال ها شامل: لایک، کامنت، شیر صفحه شما و… می باشد. اطمینال حاصل کنید که صفحه شما قابلیت اشتراک گذاری را داشته باشد. 

سیگنال های دریافتی از نام برند:

گاهی اوقات شنیده اید که در نتایج کاربران به دنبال محصولات یا خدمات یک برند خاص با کلمه کلیدی مرتبط هستند.

به عنوان مثال: آموزش سئو با پی ام سئو، بنابراین این سیگنال میتواند به گوگل در درک بهتر خدمات وب سایت پی ام سئو که یکی آنها آموزش سئو است که کاربران سرچ می کنند کمک شایانی کند.

خب تا به اینجا 8 عامل پایه و اساسی رتبه بندی وب سایت از نظر گوگل را یادگرفتید، که تا این موارد به طور اصولی رعایت نشوند فاکتورهای بعدی اعمال اثرگذاری زیادی نخواهند داشت. 

در ادامه به سراغ 200 فاکتور یا عوامل رتبه بندی موتور جستجو گوگل میروریم. و با جداسازی سرفصل های اصلی مطالعه را برای شما آسان تر خواهیم کرد. اولین فصل عوامل دامنه هستند.

عوامل اثرگذاری دامنه در رتبه بندی وب سایت

عوامل اثرگذاری دامنه در رتبه بندی یک وب سایت از نظر گوگل

لیست 200 تایی را با عمر دامنه شروع می کنیم.

1) عمر دامنه: 

عمر یا بهتر است بگوییم اعتبار یک دامنه پس از چندین سال یکی از عواملی است که بر روی رتبه بندی اثرگذار است.

با وجود این که خود جان مولر در توییتی که درباره سن دامنه صحبت کرده گفته که عمر یک دامنه بر روی هیچ چیزاثرگذار نیست. با این حال ما خیلی وقتا از مدیران گوگل چیزهایی را شنیده ایم که انجام نشده اند و یا جور دیگر اثرگذاشته اند. 

2) وجود کلمه کلیدی در نام دامنه:

این فاکتور هم یکی از عواملی است که به صورت مستقیم بروی رتبه بندی اثرگذار نیست اما به طور غیر مستقیم سیگنال بسیار خوبی برای فهم موضوع یک وب سایت است. 

منتظر به روزرسانی های مداوم این مقاله باشید….

  1. محتوای با کیفیت
  2. تعداد و کیفیت لینک های ورودی به یک صفحه
  3. تجربه کاربری
  4. عوامل فنی و…

برای بهبود رتبه بندی سایت خود در گوگل، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. محتوای با کیفیت و مرتبط تولید کنید.
  2. لینک های با کیفیت به سایت خود جذب کنید.
  3. تجربه کاربری سایت خود را بهبود دهید.
  4. عوامل فنی سایت خود را بهینه کنید.
  5. رفتار کاربران در سایت خود را بهبود دهید.

پیمایش به بالا